Kauneuden ja muodon päiväkirjasta pohdintoja ympäristön, arkkitehtuurin ja elokuvan äärellä

Oma koti kultaakin kalliimpi

  • Arkkitehdit Theo (Hannu-Pekka Björkman) ja Vincent (Ville Virtanen) ottavat rajusti yhteen saksalainen linnan yössä.
    Arkkitehdit Theo (Hannu-Pekka Björkman) ja Vincent (Ville Virtanen) ottavat rajusti yhteen saksalainen linnan yössä.

Eräs naislukija ilmoittaa odottavansa Theon Talon Suomen ensi-iltaa syystä, että elokuva käsittelee muiden draamallisten elementtiensä ohella kodin käsitettä.

Hän kysyy, miten ohjaajan mielestä asunnon eli talon ja kodin käsitteet poikkeavat toisistaan?

Mielestäni jako on meillä länsimaissa hyvin selvä: arkkitehti, kirvesmies tai jokin muu taho suunnittelee talon eli asunnon, ja lopputulos on yleensä piirustuksiensa mukainen.

Kodin luo puolestaan asukas itse. Eikä lopputulos ole ennalta määrätty, vaan juuri sellainen, millaiseksi asukas kotinsa sisustaa itsellään, muistoillaan, huonekaluillaan ja sielunelämällään ja kaikella muulla, joka alkaa täyttää niin kodin kellaria kuin ullakkoa.

Osin juuri näiden piilo-osioiden läsnäolo kokoaa kodin. Niihin kun varastoidaan useimmiten se, mikä on ollut miellyttävintä ja merkityksellistä ihmisen menneisyydessä.

Ranskalainen filosofi Gaston Bachelard on tosin sanonut, että kellari on nimenomaan epämiellyttävien muistojen kätköpaikka – ullakon sisältäessä ennen kaikkea miellyttäviä muistoja. Onko näin?

www.btlimited.fi – five master houses of the world

Ystäväni, esseisti, arkkitehti Juhani Pallasmaa, joka toimi arkkitehtuuridokumenttieni neuvonantajana, on luonnehtinut taloa ja yleensä asuntoa ”kodin säiliöksi” tai ”kuoreksi”.

Vasta asukas ikään kuin erittää kotiaineksen asunnon tai talon tarjoaman kehyksen päälle.

Tällä tavoin koti on yksilön persoonan ja perheensä ja heidän ainutkertaisten elämiensä ilmaisu. Näin koti on käsitteenä pikemminkin orgaaninen kuin esineellinen paikka.

Ydinasia kodissa kuin kodissa – on kodin sisus minkä kokoinen tahansa – on se, että koti on lähtökohtaisesti aina hyvin intiimi; ulkopuolisilta suojattu pyhä paikka.

 Muistan Juhani Pallasmaan kertoneen kerran 1960-luvun lopulla New Yorkissa toimineesta pikkuteatterista, jonka toiminnassa tämä pyhyys rikottiin ennen kuulumattomalla tavalla.

Teatterin yleisö katseli yksisuuntaisen peilin kautta tavallisen amerikkalaisen perheen elämää viereisessä huoneistossa. Perhe asui vuokra-asunnossaan täysin tietämättömänä siitä, että heitä tarkkailtiin.

Teatteri oli auki 24 tuntia vuorokaudessa ja aina loppuunmyyty, kunnes viranomaiset sulkivat sen menestystoiminnan ihmisoikeuksia loukkaavana.

www.museotamayo.org

 Meksiko Cityssä, jossa tällä hetkellä olen esittämässä elokuviani ja luennoimassa Rufino Tamayo -museossa, kodin käsitteen molemmat reunat tulevat julman raadollisesti esillä.

 Yläluokka asuu vartijoiden ja piikkilankojen suojaamilla erityisasuinalueilla, joissa joka ikinen elämän sekunti tuntuu täysin elitistiseltä, kun kaupungin valtaisa köyhälistö asuttaa samanaikaisesti horisontit täyttäviä hökkeligettoja Cityn reunamilla.

Molemmille ääripäille asetelma on vain muodollisesti selvä, vaikka luonnolliselta tuntuva luokkajako on vallinnut täällä aina. Jatkuva jännitystila vallitsee.

Murskaavan eriarvoisuuden keskellä Coyoacánin kaupunginosassa – Frida Kahlon ja Diego Riveran urbanisoituneessa kotikylässä – sijaitsevat korkeiden muurien peittämät rikkaiden yksityistalot tuntuvat normaalia kotia suuremmilta linnakkeilta.

Mitään ei liiku noiden ylivauraiden turvavarustuksien edustoilla. Jos jokin ääni kuuluu, se on enintään palvelijan puutarhapöytää vasten asettaman astian kilahdus taivaanmuurin takana.

 http://filmshowcase.webs.com/apps/blog/show/42936068-theo-s-house-theon-talo-review-by-gerald-wright

 Samalla luontevuudella koko läntinen maailma jakautuu kodittomiin ja kodillisiin, joita edustamme me pohjoismaalaiset, jotka valitamme joka roskasta olohuoneessamme.

Yksi kodittomien pääluokka ovat Euroopan romaanit, joista tehdyt valokuvanäyttelyt ovat meistä kodin omistajista aina hyvin mielenkiintoisia taideprojekteja.

Mutta ani harva haluaa nähdä romaanin elävänä omassa arjessaan.

Onko niin, että länsimainen Jumala on suuressa viisaudessaan päättänyt, että romaanien ikuinen koti toteutuukin juuri heidän loputtomassa kodittomuudessaan?

 www.aperture.org/shop/josef-koudelka-gypsies

 Kymmenien tuhansien suomalaisperheiden katseet kääntyvät parhaillaan uudella tavalla tulevaan kesään: Edessä on oman kodin perustamisen ja talon rakentamisen aika.

Asuntomessujen luvatussa maassa lukuisat talofirmat tuovat kesän aikana esille erilaisia talomalleja, joissa on kaikki ajan vaatimat herkut.

Jokaiselle tarpeelle on ehdolla jotakin – sovittujen standardien puitteissa.

Mutta millainen olisi juuri sinun unelmakotisi, jos saisit suunnitella sellaisen ilman mitään taloudellisia ja muita rajoituksia? Olisiko se suuren suuri vai pienen pieni?

Mikä olisi unelmatalosi kaikkein tärkein asia? Ja missä haluaisit tämän unelmiesi talon lopultakin sijaitsevan, kun mikään ei olisi sille esteenä?

 www.theoshouse.fi

 Theon Talo -elokuvassa ikääntyvä arkkitehti Theo Kaarlo Kaski (Hannu-Pekka Björkman) suunnittelee unelmiensa taloa kodiksi itselleen ja naiselle, jonka hän on tavannut yhden ainoan kerran lapsuudessaan, 50 vuotta sitten.

 Theolle koko prosessi on kuin pyhä lupaus, jonka täyttämistä hän samalla pelkää, koska hän on antanut itselleen sen lupauksen havahduttuaan ajattelemaan elämän tarkoitusta.

 Kyse ei ole nimenomaan arkkitehdin oikeudesta suunnitella loppuelämäänsä oikein. Kyse on jokaisessa ikääntyvässä ihmisessä – miehessä ja naisessa – asuvasta tarpeesta siihen.

Tarpeesta olla vielä kerran nuori tai peräti lapsenkaltainen. Toivosta kokea jotakin uutta, itsensä kokoista; sellaista, mihin kokemus ja ymmärrys eivät aiemmin yltäneet.

 Voisiko sellaista elämän kutsua viimeiseksi ensimmäiseksi rakkaudeksi?

 Kaiken kaikkiaan kyse on ihmisen elämän kertomuksen niistä sivuista, joihin silmät eivät aiemmin nähneet, koska ihmisen aikuisuus on vasta heräämistä.

http://blogs.artinfo.com/outtakes/2014/12/12/theo’s-house-escaping-arc...

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.